Датските художници в Рим


През първата половина на ХIX век в Рим пристигат много датски художници, желаещи да се усъвършенстват в Академията за изящни изкуства. Често някои от тях остават да живеят и работят дълги периоди от време, за да изучават античните паметници на културата и изкуството, наслаждавайки се на красотата и уникалността на Рим и неговите околности.

Възхищението на датските художници от пейзажите и италианското изкуство датира още от времето, когато датски благородници се поръчвали на архитектите на техните палати да търсят вдъхновение от италианска архитектура. Музеят на Торвалдсен в Копенхаген е един  такъв пример, който показва как престоят в Рим за много датски артисти е бил извор на вдъхновение и отправна точка за усъвършен-стване на техния артисти-чен талант.

Първите датчани започват да пристигат в Рим в началото на ХIX век , след завършване на тяхното образова-ние в Художествената академия в Копенхаген. Някои идват в Рим само за няколко години, но други, като Торвалдсен, остават там през голяма част от живота си.

Удивително е написаното от странстващите артисти в техните летописи, че след дългия и изтощителен път при влизането в града през Порта дел Пополо са имали чувството, че най-после са у дома. Често след усилено учение и работа, са си устройвали срещи в близост до Пиаца дел Пополо или по стълбите на Тринита дей Монти, край Пиаца Барберини, улица Сант Изидоро или на улица Систина в кръчмата „La Lepre” или Кафе Греко. Друго място за среща е била кръчмата „Della Gensola”, на площада със същото име, между Lungotevere Anguillara и piazza in Piscinula: тук датския художник Ditlev Blunck изобразява в една картина весела компания от датски художници, която сега е в Музея на Копенхаген.

Благодарение на изложбите, правени в Рим с творби на датски художници разбираме за важността на римския престой на северно европейските творци през деветнадесети век. "Имам намерение да събера колекция от най-добрите гледки на живописни места от Рим и околностите му", пише Christoffer Wilhelm Eckersberg на датския гравьор Clemens, "Надявам се,  по този начин да предадем на Вас и моите сънародни-ци една "наистина ясна представа за тази красива страна, където е почти невъзможно да не се посветиш на пейзажистиката, заради красивата ѝ и живописна природа." 

В тези няколко думи е обобщено впечатлението и въздействието на италианската столицата върху датските артисти: почти всички разказват за  "изчезналия Рим", който те увековечават в своите картини, запечатвайки не само римските пейзажи, но също неговите традиции и  обичаи. Така датчаните, подобно на много художници от много други страни, са допринесли за увековечаването и съхраняването на паметта на Вечния град.